EENZIJDIG ONGEVAL MET PASSAGIERS
Het lijkt wel of er de laatste tijd steeds meer eenzijdige ongevallen gebeuren. Regelmatig lees ik in het nieuws dat er een auto tegen een boom of een lantaarnpaal is gereden. Auto’s die in de berm terecht zijn gekomen of in de sloot zijn beland. Ongevallen waarbij bijna altijd gewonden vallen en waarbij de inzittenden schade lijden. Is dit risico wel genoeg gedekt of zijn we juist ‘dubbel‘ verzekerd. De stelling is dan ook: “Een aparte verzekering afsluiten voor inzittende(n) of passagiers is onzin en geldverspilling. Zij zijn immers automatisch verzekerd!” Maar geldt dit ook voor de bestuurder en welke schade wordt eigenlijk vergoed?
Recent werd een artikel gepubliceerd over een automobilist die in Liempde gewond raakte nadat hij tegen een boom was gereden. De gevolgen zijn vaak niet goed te overzien. Iedereen weet dat de schade bij een aanrijding met een ander voertuig wordt vergoed door de aansprakelijke verzekeraar. Bij een eenzijdig ongeval is de bestuurder zelf schuldig, mits het ongeval te verwijten is aan bijvoorbeeld een slecht onderhouden wegdek of een onoverzichtelijke kruising. Hiervoor is een ander, bijvoorbeeld de gemeente of provincie, verantwoordelijk.
Wanneer je zelf door een fout van de weg raakt en tegen een boom rijdt, dan is de voertuigschade alleen gedekt bij een ‘allrisk’ verzekering. Ben je als bestuurder of passagier ook gewond geraakt dan krijg je te maken met letselschade waaronder medische kosten, schade doordat je tijdelijk niet kunt werken of hulp in de huishouding nodig hebt.
Letselschade van de bestuurder:
Als bestuurder kun je bij een eenzijdig ongeval alleen de persoonlijke schade of letselschade vergoed krijgen wanneer je naast de autoverzekering (standaard WAM-dekking) ook een Schadeverzekering voor Inzittenden (SVI) hebt afgesloten. Deze relatief goedkope verzekering keert de (letsel)schade uit zonder te kijken naar de schuldvraag. Het maakt daarbij niet uit of het ongeval in Nederland of in het buitenland heeft plaatsgevonden. Ook bij discussie over de schuldvraag in het buitenland is deze verzekering dus een uitkomst. Let daarbij wel op dat je kiest voor een standaard (uitgebreide) dekking. Er zijn immers verzekeraars die deze polis behoorlijk hebben ‘uitgekleed’ waardoor bepaalde schadeposten zijn uitgesloten en niet vergoed worden.
Naast de SVI is er een Ongevalleninzittenden verzekering (OIV). Deze verzekering wordt in de volksmond ook een Inzittende verzekering genoemd maar is zeer beperkt. Bij een OIV wordt alleen een percentage van de verzekerde som uitgekeerd bij blijvende invaliditeit of bij overlijden. De persoonlijke schade is niet gedekt.
Letselschade van de passagiers:
Wanneer je als passagier in een auto of achterop een motor zit en er gebeurt een ongeval dan ben je in principe altijd verzekerd. Enerzijds omdat in de wet bepaald is dat één van de bestuurder(s) jegens de passagier(s) een onrechtmatige daad heeft begaan en daarvoor aansprakelijk is. Anderzijds omdat verzekeraars in Nederland richtlijnen hebben opgesteld waarin afgesproken is dat passagiers of inzittenden onder de zogenaamde ‘Schuldloze Derde’ regeling vallen. Daarmee is de schade van de inzittende(n) dus altijd gedekt. Wel wordt gekeken of er een korting kan worden toegepast bijvoorbeeld wanneer het letsel is verergerd doordat je de gordel niet hebt gedragen of geen helm op had. In dat geval kan een percentage ‘eigen schuld’ worden tegengeworpen. Vaak is dat 25 % van de totale schade.
Mijn advies is om een goede Schadeverzekering voor Inzittenden (SVI) af te sluiten in plaats van de beperkte Ongevalleninzittenden verzekering (OIV). De verzekering is vooral voor de bestuurder interessant omdat de letselschade, onafhankelijk van de schuldvraag, volledig vergoed wordt. De passagiers zijn automatisch verzekerd maar krijgen met deze verzekering vooral in het buitenland sneller hun schade vergoed. De kosten vallen alleszins mee. Ten aanzien van de passagier geldt dat er wel sprake is van een dubbele dekking maar die krijg je er gratis bij. Nutteloos is het niet. Eerder wellicht een verkeerde bezuiniging.
Voor de juiste dekking bij een SVI kun je het beste terecht bij een verzekeringsadviseur. Deze verzekert jou dan vooraf tegen het risico dat je schade lijdt. Als letselschadedeskundigen komen wij na het ongeval in actie. Ons kantoor behartigt dan de belangen van slachtoffers. Nemen de zorg uit handen zodat slachtoffers zich volledig kunnen richten op het herstel. Dus ook wanneer je zelf als passagier gewond bent geraakt kun je bij ons terecht.
Wij kennen de risico’s en eventuele gevolgen maar al te goed en kunnen niet genoeg wijzen op de rechten en mogelijkheden.
Mocht je vragen en of opmerkingen hebben met betrekking tot letselschade of hulp nodig hebben dan kun je gratis contact met ons opnemen voor een eerste advies. Bel (0411) 689 078 of stuur een Email naar michel@feenstra-partners.nl. Wij helpen je graag!