Links

MEERDERE ONGEVALLEN EN TOCH MAAR ÉÉN VERZEKERAAR?


Meneer B. wordt op de rijksweg van achteren aangereden door een auto en loopt daarbij nekletsel op. Twee weken later wordt hij in zijn woonplaats, op weg naar de huisarts, opnieuw aangereden met een toename van nekklachten als gevolg. De verzekeraars erkennen aansprakelijkheid voor het ontstaan van het ongeval maar nog niet voor het letsel. Zij willen eerst weten welke aanrijding de meeste klachten heeft veroorzaakt.

Na een half jaar is B. nog volop aan het revalideren en loopt de discussie over de schade nog steeds. Tot overmaat van ramp breekt B. dan ook nog zijn rechterarm tijdens het jaarlijkse bedrijfsuitje. Dit als gevolg van een op hol geslagen paard waardoor de huifkar omviel. Een ongeval overkomt je plotseling en wanneer je daarbij gewond raakt moeten veel zaken ineens geregeld worden.

Wanneer de ander aansprakelijk is, zal de verzekeraar de schade moeten vergoeden. Verzekeraars zijn echter commerciële organisaties die de kosten zo laag mogelijk willen houden. Wanneer je bij meerdere ongevallen betrokken bent dan komen er vaak ook meerdere verzekeraars in beeld. Ieder met een eigen mening en een eigen belang die onderling gaan uitmaken welke schade moet worden betaald, maar vooral welke schade zij niet hoeven te betalen. “Wie eist die bewijst”, krijg je vaak te horen en voordat je het weet ben je verwikkeld in een juridisch getouwtrek en niet meer bezig met je herstel.

Een betalende verzekeraar heeft primair de taak om het slachtoffer zo goed mogelijk te ondersteunen en financieel terug te brengen in de situatie zonder ongeval. Helaas maak ik nog te vaak mee dat verzekeraars iedere mogelijke discussie aangrijpen om onder hun taak uit te kunnen komen. Als slachtoffer blijf je dan met de (financiële) gevolgen blijft zitten.

In veel gevallen zijn er door verzekeraars goede afspraken gemaakt om de schadeafhandeling wat makkelijker maken. Snel even het slachtoffer bellen en geruststellen om dan meteen even te informeren naar de gezondheid, ook die van vóór het ongeval… Een klein bedragje betalen in de hoop dat het daarmee afgedaan is. Soms vraag ik mijzelf wel eens af voor wie de regels nu eigenlijk het gunstigst zijn. De verzekeraar die ze opstelt of het slachtoffer die van het bestaan niets af weet.

In het geval van meneer B. zijn alle ongevalssituaties veroorzaakt door een fout van een ander. Verzekeraars hebben in deze situatie met elkaar afgesproken dat de eerst aangesproken verzekeraar de de gehele schaderegeling moet verzorgen. Dus ook de schade als gevolg van de latere ongevallen. Deze 'regelend assuradeur' kan hierna buiten het slachtoffer om, met de andere verzekeraars, discussiëren over de causale toerekening. Wanneer B. echter voor één van de ongevallen zelf verantwoordelijk zou zijn dan gaat de regel weer niet op. In dat geval spreken we over doorbreking van de causale gevolgen, en moet B. zich snel door een deskundige laten bijstaan.

Mocht jij of iemand die je kent gewond zijn geraakt door toedoen van een ander dan nemen wij de zorg graag uit handen. Wij kennen de risico’s en eventuele gevolgen maar al te goed en kunnen niet vaak genoeg wijzen op de rechten en mogelijkheden. Mocht je hulp nodig hebben dan kun je contact met ons opnemen voor kosteloos advies. Bel (0411) 689 078 of stuur een Email naar michel@feenstra-partners.nl. Wij helpen je graag!

Tags:

Zoek met tags
Recent Posts